وحدت سبز

تحلیل جنبش سبز

وحدت سبز

تحلیل جنبش سبز

سه نماینده مجلس: زمان برخورد با عاملان فتنه، اکنون است

سه نماینده مجلس: زمان برخورد با عاملان فتنه، اکنون است

اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون و عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی و سید محمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو از دلایل مطالبه رسیدگی به پرونده عاملان جریانات پس از انتخابات ریاست جمهوری توسط قوه قضائیه گفتند.

رادیو گفت‌وگو: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخورد با عاملان جریانات پس از انتخابات ریاست جمهوری، یک مطالبه عمومی است، از قوه قضائیه خواستند هرچه سریع‌تر به پرونده‌ای که در این خصوص تشکیل شده، رسیدگی کنند. در این رابطه با اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت‌وگو می‌کنیم.
 
آقای کوثری، بنده مقدمه‌ای را در خصوص درخواست نمایندگان مجلس از قوه قضائیه خواندم. ممکن است در مورد مطالبه عمومی بودن این درخواست توضیح بفرمایید؟
 
کوثری: بسم الله الرحمن الرحیم. این درخواست عمومی برگرفته از عمل خود مردم و اقداماتی است که در روزهای نهم دی و 22 بهمن سال گذشته و همچنین اجتماعات دیگری که در این رابطه در شهرهای مختلف از جمله تهران، صورت گرفت، انجام دادند. آن-ها این درخواست را از نمایندگان داشتند و لذا نمایندگانشان نیز در دو نوبت، نامه‌ای در این خصوص برای قوه قضائیه فرستادند. یک‌بار با 144 امضاء و بار دیگر با 105 امضاء. در نهایت از قوه قضائیه خواسته‌شد نسبت به موضوع کسانی که گردانندگان اصلی فتنه در داخل کشور هستند، اقدامات لازم را انجام دهد. البته شاید خود آن‌ها بگویند که با بیگانگان ارتباطی ندارند ولی در عمل، نشان داده شده که اینچنین است و دقیقاً در جهت و راستای اهداف آن‌ها قدم برمی‌دارند. همین روزها، یعنی دیروز و امروز هم دیدیم که وزیر امور خارجه امریکا، خانم کلینتون، دقیقا امیدش به این مسائل داخلی است. چرا که آن‌ها واقعاً نمی‌توانند در مقابل پیام حضرت امام، که برخواسته از اسلام ناب، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است، پاسخگو باشند. بنابراین دست به توطئه می‌زنند و در این راه هم به عوامل داخلی، امیدوار هستند. لذا این مسئله نشان می‌دهد همچنان این ماجراها ادامه پیدا می‌کند.
 
رادیو گفت‌و گو: حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون و عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، دیگر میهمان ما هستند.
انتظارات نمایندگان مجلس از قوه قضائیه در ارتباط با عاملان وقایع پس از انتخابات چیست؟
 
رهبر: اولین گروهی که با  حدود 140 امضا-که تعداد قابل توجهی بود- به قوه قضائیه شکایت کردند، نمایندگان مجلس بودند. این خیلی مهم است که نمایندگان یک ملت از قوه قضائیه، درخواست رسیدگی به جریان سران فتنه را داشته باشند. البته ما در دیدارهایی هم که با ریاست قوه و مسئولان قضایی داشتیم، این خواسته را مطرح می‌کردیم. محتوای حرف آقایان این بود که ما یادمان نرفته و در فرصت مناسب، اقدام به پیگیری جرایم خواهیم‌کرد. اکنون هم تأکید ما این است که در قضایای انتخابات سال گذشته، لطمه بسیار زیادی به نظام زده شد. مسئله، اشخاص نیستند. موضوع اصلی این است که نظام اسلامی را زیر سوال بردند، قانون را زیر پاگذاشتند و همه چیز را نادیده گرفتند. میدان را به دشمن دادند، تا جایی که دشمنان تفریح کردند و گفتند این‌ها مورد حمایت ما هستند. سران فتنه، با بیانیه‌هایشان، سبب کشتارهایی که صورت گرفت، شدند. اگر مباشر هم نبودند، از نظر حقوقی، مسبب بودند، چراکه بیانیه دادند، نظام را زیرسوال بردند و مردم را به اردوکشی خیابانی کشاندند. این مسائل واقعا جای پیگیری دارد. بنده دو سه روز قبل، صحبت‌های دادستان تهران را خواندم که ایشان گفتند ما محاکمه این افراد را پیگیری می‌کنیم. لذا این انتظار و امید هست که  اقدامی صورت گیرد، چراکه رها کردن موضوع، تبعات بدی هم دارد. اول اینکه اشخاص خیال می‌کنند حریم امن دارند. یعنی هرکه هر چه دلش خواست بگوید و هر کاری خواست، انجام دهد، هیچ‌کس هم قضیه را دنبال نکند. یعنی یک فرد عادی یا یک کودک در خیابان تعقیب شود، اما مسبب این فتنه‌ها تعقیب نشوند. واقعا این انتظار از نظام حقوقی می‌رود که هر چه زودتر به این مسائل رسیدگی کند. و دیگر اینکه هرچه مجال بدهیم و بیشتر رها کنیم، باز عکس‌العمل‌ها و مطالبات شروع می‌شود. کما اینکه دیدیم در برخی از  موارد که بعضی مسببین حرکت‌ها در زندان بودند، بعد از آزادی، تازه نامه-نگاری و نامه‌پرانی به این طرف و آن طرف را شروع کردند. همین اواخر نیز یکی از سران فتنه که متأسفانه ادعاهای بی-ربطی هم داشت، در گفت‌وگوها با دادستان، حرفی برای پاسخگویی نداشت. وی در همان ابتدای این ماجراها هم، (آن‌طور که به من خبر داده‌اند) باز به خبرگان رهبری نامه‌ای نوشته و انتقادات و مطالباتی را مطرح کرده‌است. یعنی ما هرچه رها کنیم، این مسائل بدتر می‌شود. منظور از ما، نظام و دستگاه قضایی است که هرچه کم‌تر پیگیری کند، مطالبات و تجری دیگران بیشتر می‌شود و بقیه هم طمع می‌کنند به تجری و مخالفت. بنابراین هرچند که نظام قضایی، همانطور که گفتم و می-دانید، به دلیل مسائلی، تا به حال اقدامی انجام نداده، اما انتظار می‌رود هر چه زودتر این پرونده روی میز دادگستری بیاید و دادگاه مربوطه پیگیر جرایم این آقایان باشد.
 
رادیو گفت‌وگو: متشکرم.
 
رهبر: راه بنده دور است و اگر اجازه می‌دهید، همین‌جا با شما خداحافظی می‌کنم.
 
رادیو گفت‌وگو: خواهش می‌کنم.
سید محمدجواد ابطحی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز دیگر میهمان ما هستند.
آقای ابطحی، به اعتقاد شما تحلیل دستگاه قضایی از این-نمی-گوییم تعلل- تأخیری که برای برخورد با عاملان جریان‌های پس از انتخابات دارد، چیست؟ تا به حال چندین بار نمایندگان مجلس این درخواست را مطرح کردند. بنده خاطرم هست بار قبل که این تأخیر در برخورد با عاملان اتفاقات پس از انتخابات صورت گرفت، رئیس قوه قضائیه گفتند موعد آن نرسیده‌است. به نظر شما دستگاه قضایی به چه تحلیلی فکر می‌کند که نظر نماینده مجلس را در عرصه عمل، فعلا در نظر نمی‌گیرد؟
 
ابطحی: قرآن کریم می‌فرماید: ما برای هلاکت دشمنان خدا یک مهلتی گذاشتیم. مهلت می‌دهیم که آن‌ها گناهان بیشتری انجام دهند.
زمانی می‌توان ایشان را به اشد مجازات محکوم کرد که جرم اشد را مرتکب شوند. ؟؟؟ به آن‌ها مهلت داد تا برگردند، توبه کنند، نادم شوند و مجازاتشان را تخفیف دهند. و یا اینکه آن زید قلبی وکینه‌ها را بیشتر بروز دهند و مرتکب جرم اشد شوند تا مجازات اشد شامل حالشان گردد. بنده فکر می‌کنم این تدبیری است که مجموعه قضا و نظام انجام داده‌است تا آن‌ها توبه کنند اما این کار را انجام ندادند و می‌بینید که فعالیتشان را تشدید کردند، آنچه در دلشان نهفته بود، حتی بر زبان آوردند، با سلطنت‌طلب‌ها عهد فتوت بستند و از حمایت-های صریح امریکا برخوردار شدند. این است که می‌گویم تا به حال تدبیر دستگاه قضا بسیار بی‌مورد بود ولی از اکنون به بعد دیگر این دست‌ها افشا شده است و مطلبی ندارند جز اینکه هر روز نامه‌ای بنویسند، تجمعی درست کنند و بگویند ما زنده‌ایم. از آنجایی که آن‌ها واقعا از نظر جامعه ما، دیگر مردگان سیاسی محسوب می‌شوند، می‌خواهند به این وسیله خودشان را عرضه کنند، عقبه‌های نداشته‌شان را تقویت نمایند و بگویند ما هنوز نفس می‌کشیم و هستیم. اما بنده معتقدم در این زمان، برای آحاد مردم، حتی آن‌هایی که به شکل ناآگاهانه و با توجه به ضوابطی که این‌ افراد در اسلام و انقلاب داشتند، از آن‌ها طرفداری می‌کردند، روشن شده‌است که این اشخاص از ابتدای انقلاب هم کج‌راهه رفتند. حتی اکنون متوجه برخی تشرهای حضرت امام راحل به آن‌ها می‌شویم. این است که بنده دیگر سکوت را بیش از این جایز نمی‌دانم. الحمدالله دستگاه قضا، مدارک کافی و مستدل هم دارد و همان‌طور که حاج آقای رهبر نیز فرمودند، میدان دادن بیش از حد، شاید باعث شود که این افراد احساس حق نمایند و جای شاکی و متشاکی را عوض کنند. شاید هم فکر کنند که کسی جرأت برخورد با آن‌ها را ندارد. که الحمدالله نظام ما به قدری قوی است که این‌ها مانند کف‌های روی آب، زایل و رفتنی هستند. مطالبات مردم و اکثر نمایندگان مجلس هم همین است. عدالت قضایی نیز ایجاب می-کند که به جرایم سنگین این افراد توجه و رسیدگی کنیم.
 
رادیو گفت‌وگو: آقای کوثری، تحلیل حضرتعالی از این موضوع چیست؟ خدمت آقای ابطحی هم عرض کردم که در درخواست قبلی نمایندگان مجلس از دستگاه قضا جهت برخورد با عاملان جریانات پس از انتخابات، رئیس قوه قضائیه پاسخ  دادند که این برخورد، در این برهه زمانی خواست دشمن است.
آیا هنوز هم همین تحلیل در دستگاه قضا حاکم است که برخورد صورت نمی‌ گیرد یا تحلیل دیگری وجود دارد؟
 
کوثری: توضیحات لازم را آقایان رهبر و ابطحی دادند. بنده باید این طور عرض کنم، درست است که قوه قضائیه در رابطه با این موضوع، سیاستی دارد اما در مقابل، خواسته مردم و نمایندگان آن‌ ها نیز به حق است. چراکه این آقایان، بعد از انتخابات، جایگاه نظام را تنزل دادند و آن را زیر سوال بردند. بالاخره چه کسی می‌ خواهد جواب این اقدامات ناشایست را که از طرف این عوامل اصلی انجام گرفت، بدهد؟ شاید برخی گمان کنند ما در انقلاب، جایگاه‌ هایی داشتیم یا زحماتی کشیدیم. کسی منکر این موضوع نمی‌ شود، اما خود حضرت امام هم این مضمون را فرمودند که انقلاب کردن، کار ساده‌ ای است ولی حفظ‌ کردن و نگاه‌ داشتن آن، بسیار مهم است.
 
رادیو گفت‌ وگو:
و ملاک، حال افراد است.
 
کوثری: بله ملاک، حال افراد است. اینکه این‌ ها دقیقا در زمین دشمنانی بازی می‌ کنند که قسم خوردند این نظام را از بین ببرند، کاملا آگاهانه است نه ناآگاهانه. شاید تا حدی قبول کنیم که تا مدتی این کار به صورت ناآگاهانه انجام می-شد اما اکنون بنده دیگر چنین چیزی را قبول ندارم. اگر پیش از این فرض ما چنین بود، از زمانی که مقام معظم رهبری به شکل دائمی هدایت کردند، تذکر دادند و توصیه فرمودند، دیگر نمی‌ تواند قابل قبول باشد. چراکه اکثریت به اتفاق مردم متوجه شدند و راهشان را از آن‌ ها جدا کردند و مشکل هم حل شد، اما چطور این‌ ها متوجه نشدند؟ بنابراین معلوم است که بدهی‌ هایی به آن‌ ها دارند و قول‌ هایی داده‌ اند، وگرنه به این راحتی، به این رویه ادامه نمی‌ دادند. معلوم است که آن‌ ها امیدهایی به این افراد می‌ دهند.
 
رادیو گفت‌ وگو: چرا فکر می‌ کنید دستگاه قضایی در این قضیه
 
کوثری: می‌ خواهم همین نتیجه را بگیرم که اگر آن روز قوه قضائیه گفت اکنون زمان مناسبی نیست و اگر بخواهیم اقدام کنیم، دشمن خوشحال می‌ شود، درحال حاضر، همان‌ طورکه آقای ابطحی هم فرمودند، دیگر معطلی جایز نیست و باید به این موضوع رسیدگی کنند مگر اینکه بالاخره دلایلی داشته باشند. البته بعید می‌ دانم چنین دلیلی وجود داشته‌ باشد که برای نمایندگان مردم و خود مردم قابل قبول باشد. در هرحال ما اکنون را زمان مناسبی می‌ دانیم و به امید خدا انتظار هم این است که قوه قضائیه هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی کند تا مردم هم بدانند این قوه در جهت عدالت گام برمی-دارد. چراکه اگر یک فرد عادی و معمولی، کوچکترین تخلفی مرتکب شده¬بود، تا به حال به آن رسیدگی کرده¬بودند ولی این که رسیدگی به خطاهای بسیار بزرگی که انجام شده، بخواهد این قدر طولانی شود، به نظر من قابل قبول نیست. بله، زمان آن رسیده و اکنون باید اقدامات لازم صورت گیرد.
اگر اجازه بفرمایید من باید بروم. عذرخواهی می¬کنم.
 
رادیو گفت¬وگو: متشکرم. خدانگهدار. آقای ابطحی، شما هم معتقدید زمان آن رسیده؟ با توجه به آیه قرآن که به آن اشاره فرمودید و بحث سنت استدراج ، فکر می¬کنید موقع آن رسیده که با عاملان پس از جریان انتخابات ریاست جمهوری برخورد شود؟ و فکر می¬کنید که اگر این برخورد اتفاق بیفتد، تنشی در جامعه پیش بیاید و ما در عرصه بین¬الملل تحت فشار قرار بگیریم؟
 
ابطحی: اگر بپذیریم که دستگاه قضا به خاطر فشارهای بین-المللی و تنش¬های بیرونی کوتاه می¬آید، که این مساله برای دستگاه قضایی ما بسیار زشت و ناپسند است. وقتی پرونده¬ای در دستگاه قضا مفتوح می¬شود، بالاخره آن¬ها جنجالی را به وجود می¬آورند. مگر از عبدالمالک ریگی دفاع نکردند؟ مگر همین حالا پرونده آن خانم هتاکی که شوهرش را هم به قتل رسانده، سوژه آنها نیست؟
 
رادیو گفت¬وگو: قوه قضائیه همین پرونده خانم محمدی را که شما می فرمایید، چرا به تعلیق درآورد؟
 
ابطحی: عرض کردم، آقای کوثری هم اشاره کردند، بنده تصورم این است که دستگاه قضا برای اینکه مجرمین اصلی و عوامل فتنه، بیشتر خودشان را نشان دهند و ایادی¬شان هم آشکار شوند، این کار را کردند. یعنی در این جریان، یک هماهنگی بین سیستم اطلاعاتی و امنیتی ما با سیستم قضایی، وجود داشته¬است. ما در دستگاه قضا، در دادسراها پرونده¬های معمولی هم داریم که گاهی متهمان اصلی را تحت نظر قرار می-دهیم تا انصار و ازنا و اطراف قضیه هم خودشان را نشان دهند.
 
رادیو گفت¬وگو: یعنی هنوز در دستگاه قضایی یک اطلاعات جامع پیدا نشده¬است؟
 
ابطحی: بنده فکر می¬کنم که با گذشت یک سال، این اطلاعات جامع بود. چون ما چیز جدیدی از تحرکات آن¬ها و یا افراد جدیدی ندیدیم. البته بحث اشخاص خاکستری قضیه هستند که از چشم دستگاه قضایی امنیتی، مخفی نماندند. اما آن¬هایی که در فتنه، موثر و مباشر بودند، همین افرادی¬اند که اسامی آن¬ها را بسیاری از رسانه¬ها چاپ کردند و مردم نیز با آن¬ها آشنا هستند. مورد جدیدی از این افراد ندیدیم. بنابراین بنده معتقدم زمان رسیدگی به این دمل چرکی، اکنون است. حال باید به مراحل بعدی فتنه بپردازیم. اعتقاد بنده این است که این جنگ جملی که به راه انداختند، تمام شد و فتنه قاسطین و مارقین در راه است. که اگر با این افراد برخورد نکنیم، بقایای آن¬ها در چهره قاسطین و مارقین خودشان را نشان خواهند داد. این است که می¬گویم الان وقتش رسیده¬است. البته ما تصمیم نظام را قبول داریم و نمی¬خواهیم او را هم در فشار قرار دهیم. طبق اطلاعاتی که در دست نماینده¬هاست و من کمتر می¬دانم، اکنون وقت آن رسیده که دیگر دستگاه قضا به این امور رسیدگی کند. همان¬طور که دادستان محترم هم چند روز قبل اشاره کردند، تعلل بیش از حد به فتنه¬گران بعدی و حربه قاسطین و مارقین میدان می¬دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد