وحدت سبز

تحلیل جنبش سبز

وحدت سبز

تحلیل جنبش سبز

خطای تحلیلی جریان فتنه در اعلام راه پیمایی 25 بهمن و عواقب آن

خطای تحلیلی جریان فتنه در اعلام راه پیمایی 25 بهمن و عواقب آن

 

در تحلیل یک پدیده، رویداد، گفتمان، حرکت اعتراضی، جنبش اجتماعی، انقلاب و... می‌بایست به مجموعه شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی که زمینه‌ی وقوع آن را مهیا ‌نموده است، ارتباطات و رابطه ساختار، بخش‌ها و اجزاء مختلف پدیده و بستری که پدیده در آن به وقوع پیوسته نگریسته شود.

  عدم توجه به نکات ظریف فوق‌الذکر موجب خطا در تحلیل و به تبع خطا در تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری، تدوین تاکتیک‌ها، اجراء عملیات و در نهایت عدم حصول نتایج مدنظر خواهد شد.

   در پی انتشار اخبار و تصاویر خبری مربوط به قیام مردم تونس و مصر علیه حکام ظالم و سرسپرده‌ی خود، دست‌اندرکاران و سردمداران جریان فتنه با مشاهده این اخبار و تصاویر خبری، دچار خطای در تحلیل شده و وضعیت جامعه مصر را با جامعه ایران یکسان فرض کرده و با این تصور شتابزده اقدام به صدور بیانیه‌ای نموده و طی آن به بهانه‌ی حمایت از حرکت مردم مصر و تونس برای روز 25 بهمن ماه اعلام راه‌پیمایی نمودند.

    این درحالی است که حامیان غربی جریان فتنه که به درستی از اوضاع و احوال منطقه‌ی خاورمیانه و حکومت‌های موجود در آن آگاهی دارند، با توجه به ایجاد فضای انقلابی در سطح منطقه به ویژه کشورهای عربی و تمایل ساکنین این کشورها برای ایجاد تغییر در حکومت‌های دست‌نشانده غرب و رهایی از سلطه‌ی آمریکا، سعی نمودند با بهره‌گیری از این فضا، سردمداران و حامیان جریان فتنه در داخل ایران که به دلیل عدم اقبال مردم به آن‌ها، دچار رخوت، یأس و سرخوردگی شده‌اند را، مجاب نمایند که جامعه ایران نیز همانند جامعه مصر آماده تحول و تغییر است، صرفاً به یک محرک، یک جرقه و یک گروه پیشتاز نیاز دارد. کافی است بیانیه‌ای صادر شود و در آن از طرفداران جنبش به اصطلاح سبز خواسته شود تا در یک روز خاص، در یک مکان خاص و در یک ساعت خاص تجمع نمایند. بقیه مراحل این خیزش توسط مردم پیگیری خواهد شد.

 

   متأسفانه طرفداران و سردمداران جریان فتنه به ویژه کروبی و موسوی که مدعی هوشمندی، شعور و درایت بالای سیاسی هستند، این بار نیز فریب تبلیغات القائی حامیان خارج نشین جریان فتنه را خورده و درست همان‌گونه که بیگانگان طراحی کرده‌ بودند، نعل به نعل اقدام به اجرایی نمودن طرح آنان نمودند.(یکی از روزنامه نگاران اصلاح طلب در ایران به جرس می گوید : مسلما پیروزی جنبش اعتراضی مصر تاثیر مستقیم بر جنبش سبز خواهد گذاشت. حالا عطش مردم برای مشاهده تغییرات در کشورشان بیشتر می شود. حالا آنها می دانند که تنها نیستند. می دانند که جهان چشم انتظار اعتراض آنها خواهد بود. می دانند که خاورمیانه در حال تحول است و زلزله دموکراسی پایه های سست حکومت های اقتدارگرا را فروخواهد ریخت"

      آن‌ها حتی یک لحظه به این نیندیشیدند که شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی جامعه مصر با جامعه ایران متفاوت است، بیش از 90 درصد جامعه مصر از حکومت حسنی مبارک به دلایل مختلف از جمله ارتباط با اسرائیل متنفر بودند و هستند، این حکومت را مایه‌ی ننگ خود در میان اعراب و مسلمان می‌دانند.

   این درحالی است که در جامعه ایران به رغم وجود برخی نارسایی‌ها و اشکالات، بیش از 90 درصد مردم طرفدار نظام اسلامی هستند، این مطلب را در راه‌پیمایی روز 22 بهمن ماه سال جاری نشان دادند.

   حکومت مبارک محصول یک کودتا بود که توسط انورسادات انجام و توسط حسنی مبارک تداوم یافت. اما نظام ج.ا.ا محصول یک انقلاب اسلامی و مردمی با دهها هزار شهید و جانباز است.   

   حکومت مصر در میان کشورهای جهان به ویژه کشورهای عربی و به خصوص کشورهای اسلامی به یک حکومت آمریکایی، اسرائیلی و خائن به آرمان‌های مردم فلسطین اشتهار دارد. این در حالی است که حکومت ج.ا.ا در میان کلیه‌ی کشورهای جهان، اعم از مسلمان و غیرمسلمان به یک کشور مستقل، حامی ملل آزاده، مخالف دول استعمارگر به ویژه آمریکا و اسرائیل شهرت دارد.

   حامیان و سردمداران داخلی جریان فتنه در تحلیل اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایران، دچار یک خطای استراتژیک شده‌اند که نتیجه‌ی آن را در چند محور می‌توان پیش‌بینی کرد:

1ـ اضمحلال بیش از پیش جریان فتنه؛

2ـ تشدید سرخوردگی اندک طرفدارانی که هنوز امید به بازگشت این جریان در قالب جنبش سبز به عرصه‌ی سیاسی، اجتماعی کشور دارند؛

3ـ یأس و ناامیدی حامیان خارج‌نشین سردمداران فتنه و رویگردانی آن‌ها از این مردگان سیاسی؛

4ـ ایجاد انگیزه در مسئولان نظام برای تسریع در برخورد قانونی با سردمداران و عوامل اصلی جریان فتنه به اتهام خیانت به کشور و نظام ج.ا؛

5ـ کاهش احتمال پذیرش مجدد چهره‌های حامی جریان فتنه (حتی چهره‌های معتدل و میانه‌رو) از سوی مردم؛

 در خاتمه باید به این نکته اشاره کرد که مردم فهیم، هوشمند و مؤمن ایران اسلامی، همانند یکسال و نیم گذشته، با عدم توجه به فراخوان سردمداران فتنه به انجام راه‌پیمایی در حمایت از مردم تونس و مصر در روز 25 بهمن‌ماه، مهر خفت و ننگ ابدی را بر پیشانی آنان و حامیان خارج‌نشین‌نشان خواهند زد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد