وحدت سبز

تحلیل جنبش سبز

وحدت سبز

تحلیل جنبش سبز

بی بی سی: درس دردناک این است که هوا پس است

 بی بی سی: درس دردناک این است که هوا پس است

 

 با وجود تظاهر آمریکا و اروپا به ابتکار عمل و تسلط بر اوضاع منطقه، شبکه دولتی انگلیس اعتراف کرد غرب در حوادث اخیر مصر و تونس غافلگیر شده است.

راجر هاردی کارشناس موسسه وودرو ویلسون واشنگتن در سایت بی بی سی نوشت: چه قدر در اشتباه بودیم. وقتی ناآرامی ها در تونس شروع شد، بیشتر کارشناسان از جمله خود من می گفتیم زین العابدین بن علی، مرد قدرتمند تونس که سال ها زمام امور این کشور را در دست داشته، این ناآرامی ها را سرکوب می کند و می ماند. وقتی او به طور ناگهانی فرار کرد و ناآرامی ها به مصر کشید، بیشتر کارشناسان از جمله خود من گفتیم مصر تونس نیست و حسنی مبارک قدرتمند که سالها بر مصر حکمرانی کرده، ناآرامی ها را سرکوب می کند و می ماند. وقایع چند هفته اخیر، با همه پیش بینی ها و انتظارات در تناقض بود و باعث شد حتی کارآزموده ترین ناظران هم در پیش بینی اینکه منطقه به کجا می رود، ناتوان باشند.
هاردی اضافه کرد: برخورد دولت باراک اوباما در بحران مصر، نامناسب بود و اتحادیه اروپا هم خیلی بهتر از آمریکا عمل نکرد. اما حتی اگر غربی ها در این مورد با اعتماد به نفس و محکم هم واکنش نشان می دادند، مسئله اساسی و بنیادین همچنان به قوت خود باقی می ماند. از چند دهه قبل، ثبات در این منطقه برای غرب اولویت اصلی بوده و بیش از دموکراسی و حقوق بشر اهمیت داشته است. یک درس دردناک برای قدرت های غربی این است که نفوذشان حتی بر کشورهایی که کمک مالی بزرگ به آنها می کنند، تا چه حد ناچیز است. پول، عشق و محبت ایجاد نمی کند و زمانی که هوا پس است، نمی توان با آن یک متحد نزدیک را از خشم مردم نجات داد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد